01 August 2018

Berat badan turun dengan diet air putih je? Biar betul ni!

Berat badan turun dengan diet air putih je? Biar betul ni! | Assalamualaikum wbt. Memang tak dinafikan, air putih sememangnya penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Air putih bukan saja murah dan mudah didapati, malah ia sangat bagus dan sangat efektif untuk mereka yang ingin berdiet.

Diet air putih?

Pernah dengar tak? Ke korang sedang melakukannya sekarang?

Kalau korang ingin melakukan diet air putih, korang hanya perlu memperbanyakkan minum air putih. Senang je kan. Tapi, korang jangan risau tanpa makanan yang padat badan korang masih boleh bertahan sebab antibodi badan mampu mengawal selama beberapa kali tanpa makanan.

Tapi, korang kena ingat jugak. Bukan semua orang mampu melakukan diet ini terutama bagi mereka yang mengalami masalah kesihatan lain. Nanti diet ke mana, penyakit lain pulak dapat!

Apakah syarat-syarat yang perlu dipatuhi kalau korang nak melakukan diet air putih ni? 

Berat badan turun dengan diet air putih je? Biar betul ni!
Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Ada 7 perkara penting yang korang kena ambil kira kalau korang nak buat diet ini, iaitu:

  1. Bijak mengatur apa saja aktiviti yang korang nak buat. Elak dari melakukan aktiviti yang memerlukan korang menggunakan tenaga yang banyak atau yang mengeluarkan peluh yang banyak. 
  2. Pastikan korang mendapat nasihat pakar, terutamanya kalau korang mempunyai masalah kesihatan seperti jantung dan diabetes. 
  3. Kalau korang sudah melakukan diet air putih lebih dari seminggu tapi masih tak boleh meninggalkan rutin yang biasa korang buat, korang boleh selitkan jus buah dalam menu diet korang. 
  4. Korang tak dibenarkan sama sekali berdiet menggunakan air mineral tapi sebaliknya korang harus menggunakan air suling yang mempunyai sifat magnetik untuk meningkatkan proses detoksifikasi. 
  5. Korang perlu makan lebih banyak buah dan sayur, minum jus buah dan jus sayur 8 hingga 10 hari sebelum korang memulakan diet. Ini kerana, ia dapat membantu badan korang get ready for detoxification. 
  6. Korang mungkin akan mengalami pening, dan pusing secara tiba-tiba dalam tempoh korang berdiet tu. So, berhati-hati semasa berdiri, menarik dan menghembus nafas supaya pengaliran darah meningkat.
  7. Elak dari mengambil makanan berlemak, berminyak dan pedas di samping dari makan berlebihan.

Apakah kelebihan air putih yang boleh menjadikan badan korang sentiasa sihat? 

Ada pakar mengatakan, kalau seseorang itu berdiet dengan meminum air putih selama 12 minggu sebelum makan sebanyak 3 kali sehari, ia dikatakan mampu mengurangkan berat badan sebanyak 2-3 kg.

Wow, banyak juga tu kan!

Berat badan turun dengan diet air putih je? Biar betul ni!
Berat badan turun dengan diet air putih je? Biar betul ni! Sumber Google. 

So, minum ajelah air putih tu secukupnya sebab ia adalah salah satu cara sihat dan mudah untuk membuang toksin dalam badan sekaligus melancarkan penghadaman.

Kelebihan air putih adalah:

  1. Lebih mengenyangkan. Sebelum korang mengambil hidangan utama, minum dulu segelas air. Kesannya, korang akan rasa takdelah lapar sangat, so makanan yang korang makan tu bolehlah dikawal. 
  2. Meningkatkan metabolisme badan, sebab bila cairan dalam badan berkurangan ia akan menyebabkan metabolisme berlaku lebih lambat dan proses pembakaran lemak berlaku pada kadar maksimum. 
  3. Dehidrasikan badan, sebab bila korang mengalami dehidrasi tindakbalas pada badan akan jadi lambat dan korang boleh sakit. So, badan amat memerlukan cairan supaya ia dapat berfungsi tanpa sebarang masalah di samping kulit akan menjadi lebih lembap, halus dan sihat. 
  4. Membantu menyingkirkan toksin dalam badan, terutama semasa kalori dibakar. 
  5. Otot-otot tetap sihat, sebab air dapat membantu membentuk otot dalam badan. Bila badan terhidrasi dengan baik, korang akan dapat bersenam dengan baik selain ia menjadikan kita lebih fresh walaupun melakukan senaman berat. 
  6. Kesihatan lebih stabil, so berat badan akan turun lebih maksimum di samping memudahkan sistem penghadaman menjadi lebih perfect
  7. Membantu menjaga kesihatan seluruh organ badan.

Kredit Kelab Diet.

6 comments:

  1. Air mineral juga terbaik, kalau saya air putih ni air susu.. Air tu jernih bukan warna putih.. Memang itu air terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau air putih ni byk istilahnya kan. Air masaklah, air kosonglah, air putih masaklah, air minerallah mcm2

      Delete
  2. kena cukup ilmu nak buat rejim diet macam ni.. kena tahu kondisi badan masing-masing..
    Kalau tidak takut mudaratkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kena betul2 dapatkan nasihat pakar diet. Jgn diet tanpa ilmu yg cukup...

      Delete
  3. Sekarang tengah diet jugak ni, nak turun 10 kg aduhhhhh mati lah nak

    ReplyDelete
  4. Tak mampu rasanya.. kikiki..
    Sha diet dengan berpuasa paling kurang 2 hari seminggu, paling banyak 3 hari seminggu.. memang turunlah berat badan.. tapi tak adalah mendadak..

    ReplyDelete






[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di arinillalove82@gmail.com.

[PENAFIAN] ciklapunyabelog.blogspot.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.