Jom cantikkan kuku dengan petua mudah.

By Cikla Shahril - July 13, 2018

Orang perempuan ni, kalau bab cantik memang serba serbi dia nak cantik. Ini termasuklah kuku. Betul tak? Bagi cikla, penjagaan kuku penting jugak sebab ia merupakan bahagian yang boleh dilihat orang. 

So, nanti bila orang tengok kuku kita takdelah mereka rasa euwwww kan. Hihi. Sebenarnya, nak cantikkan kuku tak susah mana pun. Cukup dengan penggunaan bahan semulajadi je. Tak payah nak beli produk mahal-mahal. Buat perabih duit je.

Ada beberapa petua mudah yang korang boleh praktikkan untuk mendapatkan kuku yang diidam-idamkan. Petua ni confirm sangat senang dilakukan. Jom check satu-satu, apakah itu.

Jom cantikkan kuku dengan petua mudah.
Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Lidah buaya.

Bersihkan lidah buaya dan oleskan secara rata pada kuku. Untuk hasil terbaik, lakukan secara kerap, kuku akan terlihat lebih cantik malah kelihatan bersih dan putih.

Bawang putih.

Bawang putih diparut sehingga halus, kemudian oleskan pada kuku sebelum dibiarkan beberapa minit. Selepas itu, kuku dibersihkan. Kalau korang nak gosok terus bawang putih tu di kuku pun boleh. Buatlah sekerapnya, InshaAllah kuku akan jadi semakin kuat dan tak rapuh.

Belimbing buluh.

Selain dari ditambah ke dalam masakan, belimbing buluh juga dikatakan sangat bagus untuk membersihkan kotoran di celah kuku dan kulit luar. Caranya yang mudah, just gosokkan potongan belimbing buluh pada kuku sebelum dibilas dengan air. 

Lemon atau limau nipis.

Sesetengah orang mempunyai warna kuku yang kuning. So, untuk mengembalikannya kepada warna putih caranya sangat senang. Sediakan air perahan lemon. Kemudian, ambil satu sudu perahan lemon dan campurkannya dengan ubat gigi (disyorkan ubat gigi untuk memutihkan gigi). Gaul rata sebelum dioleskan pada kuku dan tunggu sampai kering. Bila dah kering, basuh kuku dengan air hangat. Buatlah secara kerap, untuk dapatkan hasil yang diidamkan.

Campuran madu, telur, dan minyak zaitun.

Bagi mereka yang mempunyai masalah kuku kering dan kurang nutrisi, boleh mencuba petua ni. Ia bukan saja boleh melembapkan sekaligus melembutkan. Campurkan dua sudu makan madu dan minyak zaitun dalam periuk yang bersesuaian. 

Kemudian, panaskan campuran tersebut dan gaul sampai ia bercampur sekata. Sambil tu, pukul sebiji telur dan campurkan adunan tadi ke dalam telur tersebut. Selepas itu, oleskan pada kuku secara rata dan biarkan kira-kira 10 hingga 15 minit sebelum dibersihkan.

Ubat gigi (colgate).

Gunakan apa-apa brand ubat gigi. Oleskan sedikit ubat gigi di jari dan letakkan sedikit di atas permukaan kuku. Kemudian, gosok rata. Tambahkan ubat gigi di atas kuku dan gosok lagi sehingga ia nampak bersinar. Selepas itu, bila bersih.

Apa yang korang kena tau, hasil yang korang perolehi sama ada cepat atau lambat adalah bergantung kepada jenis kuku jugak. So, buatlah setiap hari tau. Jangan jemu pulak.

Kredit Group Telegram PetuaDanKesihatan.

  • Share:

You Might Also Like

6 Comments

  1. so far ubat gg la paling snang

    ReplyDelete
  2. selama ni tahu guna bawang putih je, tak sangka pulak banyak cara lagi

    ReplyDelete
  3. Thanks for this tips..nak cantikkan kuku jugakklah.

    ReplyDelete
  4. Anonymous14 July, 2018

    Excellent pieces. Keep posting such kind of info on your blog.
    Im really impressed by your blog.
    Hi there, You've performed an incredible job. I'll
    certainly digg it and personally suggest to my friends.
    I'm sure they'll be benefited from this website.

    ReplyDelete
  5. kuku pun penting memang kena jaga. nice sharing =D

    ReplyDelete
  6. wah. aida jarang belek kuku kecuali utk potong kuku.
    tak selesa bila kuku panjang.
    dulu time anak dara, suka kilat kan kuku tau cikla.
    skang, tak sempat :)
    dok nyental piuk dan kuali aje tiap hari ha ha ha ha...

    ReplyDelete