5 kelebihan tidur siang untuk kesihatan.

By Cikla Shahril - February 12, 2018

Mungkin ramai yang tak tahu sebenarnya amalan tidur siang ni sangat baik untuk kesihatan diri kita. Mungkin ada sesetengah orang menganggap yang tidur siang ni menandakan seseorang itu malas, kurang produktiviti dan paling tak pun mereka menyangka yang tidur siang ni hanya sesuai untuk anak kecil dan orang sakit je. Adusss, lepas ni kita kena ubah presepsi ni tau. 

Untuk pengetahuan korang, dalam Islam tidur siang ni sebenarnya sudah pun diajar oleh Rasullullah SAW yang mana ia di kenali sebagai Qailulah. 

Sabda Rasullullah SAW  yang bermaksud, “Qailulah-lah (istirehat sianglah) kalian, sesungguhnya syaitan-syaitan itu tak pernah istirehat siang.” (HR. Abu Nu’aim dalam Ath-Thibb, dikatakan oleh Al-Albani dalam Ash-Shahihah No. 1637, isnadnya sahih). 

So, apakah kelebihan tidur siang kepada kesihatan kita? Jom baca sampai habis kalau nak tau.


5 kelebihan tidur siang untuk kesihatan.
5 kelebihan tidur siang untuk kesihatan. Sumber Google.

Berikut merupakan 5 kelebihan atau manfaat yang baik untuk kesihatan diri kita, iaitu: 

  1. Menjadikan sistem pertahanan badan kita menjadi lebih kuat. Ada kajian dilakukan oleh Brice Farragut, dari sebuah universiti di Perancis mengatakan bahawa tidur siang selama 30 minit akan membantu meningkatkan sistem pertahanan badan kita.
  2. Membantu meningkatkan kemampuan daya ingatan kita. Ini adalah sangat bagus untuk anak-anak kita kerana ia dikatakan akan menyebabkan otak menjadi lebih maksima untuk menerima ilmu dari gitu mereka semasa mereka belajar.
  3. Pada mereka yang berkerja dalam keadaan risiko berlakunya kecelakaan yang tinggi, tidur sekejap di waktu siang dikatakan dapat membantu mereka mengurangksn risiko berlakunya perkara buruk semasa berkerja. Ini kerana, kalau mereka tidur siang Mungkin around 20-30 minit, ini akan menjadikan mereka rasa lebih fresh dan bersemangat untuk melakukan kerja-kerja mereka.
  4. Dapat menghasilkan kerja yang lebih berkreativiti kerana tidur siang dikatakan mampu merangsang otak kanan menjadi lebih aktif. So, ambil masa lebih kurang 15 minit untuk tidur siang sekejap untuk menjadikan otak kanan berkerja dengan lebih efisen.
  5. Dapat membantu mengurangkan stress. So, ambil masa 20-30 minit untuk tidur siang.

Tapi, kalau korang nak tau jugak tidur siang adalah tak digalakkan sangat untuk mereka yang mengalami masalah susah nak tidur malam atau insomnia. Jom praktikkan lepas ni. Semoga kita memperolehi manfaatnya.

Kredit sunnahsehat.com

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments