Kaitan air untuk sihat dan cantik.

By Cikla Shahril - January 26, 2018

Cikla rasa semua tau kot yang kita mesti minum air yang cukup setiap hari, iaitu 8 gelas air sehari. Ia adalah sangat penting untuk menjadikan badan kita sentiasa kekal hidrat dan segar. Apa kata kita baca info mengenai kaitan air untuk sihat dan cantik. 

Terdapat perbezaan bila kita mengambil air sejuk dan air panas atau suam. Ia memberikan kesan yang berbeza, tapi tujuan yang sama iaitu memberi manfaat kepada kesihatan kita terutamanya. 

Kaitan air untuk sihat dan cantik.
Kaitan air untuk sihat dan cantik. 

Berikut merupakan sebab kenapa kita sangat disarankan meminum air yang mencukupi setiap hari. 

Kaitan air untuk sihat dan cantik.
Kaitan air untuk sihat dan cantik. 

Cikla selalu dengar pasal ni, orang cakap memang sangat bagus kalau selepas kita bangun tidur, kita minum air kosong dahulu. Kenapa agaknya ye? 

Tapi, sejujurnya cikla ada jugak mengamalkannya. 

Kaitan air untuk sihat dan cantik.
Kaitan air untuk sihat dan cantik. 

Cikla rasa kaum perempuan kalau dengar pasal tip nak turunkan berat badan mesti seronok bila dengar pasal ni kan. Betul tak? 

Mana taknya, caranya yang sangat senang, just minum air kosong je, tak payah nak beli produk pelangsingan mahal-mahal. Lepas tu top up dengan senaman dan pengambilan diet seimbang. 

Korang kena faham, berdiet tu bukan bermakna kita kena stop makan secara drastik. Itu tak makan, ini tak makan.

Tapi, sebagai seorang yang bijak dalam berdiet, kita kena juga mengambil makanan yang seimbang. 

Macam yang cikla selalu dengar orang cakap, 'suku-suku setengah'. Dalam satu hidangan tu, ada karbo sikit, protein sikit, mineral, vitamin, fiber dan lain-lain. Itu namanya diet secara bijak. Bukan diet hentam kromo. Hehe. 

Apa yang penting, kena konsisten. Jangan buat sekejap, tengok lambat sangat turun, dah give up. Terus stop. Tak naklah macam tu kan.

Tapi, apa yang menariknya dengan meminum air, sebenarnya ia boleh membantu kita menurunkan berat badan. Best kan? 

Nak tau macam mana ia dikatakan membantu itu? Jom baca ni.

Kaitan air untuk sihat dan cantik.
Kaitan air untuk sihat dan cantik. 

Apa yang penting, macam cikla cakap semuanya perlu konsisten. Istiqamah, jangan mudah putus asa. Nak sihat kenalah berkorban sikit kadang-kadang. Bukan cinta je perlukan pengorbanan, nak sihat pun sama. Ehh.

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments

  1. Banyak2 petua, memang putih yang selalu menjadi keutamaan ..~

    ReplyDelete
  2. cikyan pon tgh stuggle utk minum 4 liter air sehari.. tp nyaa... asyik berulang ke tandas aje laa... seksa.. tapi byk manfaatnya..tu yg bagus tu..takpa laa, utk sihat, cikyan rela !

    ReplyDelete
  3. air pun membantu menyingkirkan toksik dalam badan

    ReplyDelete
  4. Badan kita ni pun dah lebih daripada 70% air. Kalau air yang kita ambil tu bersih dan suci maka jadilah baik pada kesihatan dan kecantikan kita kan. Nak ambil wudhu pun pakai air. Nak cuci muka pun pakai air. Sama sama kita harga nikmat air yang Allah kurniakan. Maklumlah Malaysia nikan hujan sepanjang tahun. Tak macam dekat arab tu. Itu pun ada juga sesekali masalah bekalan air.

    ReplyDelete