5 fakta menakutkan mengenai hipotiroidisme.

By Cikla Shahril - August 02, 2017

Selepas menjalani pembedahan total thyroidectomy lebih kurang 2 bulan lepas, cikla dah jadi seorang yang hypo (hypothyroidism) sebab cikla dah buang keseluruhan tiroid. 

Hypothyroidism ni adalah hormon tiroid kurang dirembeskan. Sebagai solusinya, cikla akan makan pil thyroxine seumur hidup. 

Untuk pengetahuan korang, walaupun cikla ambil thyroxine seumur hidup tapi ia tak akan beri bad effect kat kita sebab thyroxine ni hanya pengganti kepada kelenjar tiroid yang dibuang tu.

Sebab itulah, amat penting untuk pesakit hypothyroid macam cikla ni tak skip ubat bagi mengelakkan perkara yang tak diingini berlaku. 

Kalau pesakit skip ubat, kemungkinan 5 fakta menakutkan mengenai hipotiroidisme ini akan berlaku kepada mereka. Nak tau tau apakah yang menakutkan itu? Jom baca seterusnya. 

5 fakta menakutkan mengenai hipotiroidisme.
5 fakta menakutkan mengenai hipotiroidisme. Sumber hotzehwc. com

Kalau pesakit hypothyroid skip ubat, mungkin mereka akan mengalami kesan berikut;

  1. Meningkatkan risiko 'memory loss'. 
  2. Meningkatkan risiko terkena serangan jantung. 
  3. Meningkatkan risiko menghidap diabetes. 
  4. Meningkatkan risiko terkena tekanan darah tinggi. 
  5. Akan menyebabkan sistem imun kita menjadi lemah. 

So, nasihat cikla kepada pesakit hypothyroid jangan sekali-kali skip ubat demi kebaikan kita jugak. Ada yang cakap letih makan ubat hati-hati, tapi sepatutnya kita rasa bersyukur kerana masih diberi peluang menikmati hidup dan menjalani hidup seperti orang lain. Alhamdullillah, syukur nikmat! 

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments