Magiknya tomato untuk sihat dan cantik.

By Cikla Shahril - April 20, 2017

Cikla rasa ramai peminat tomato kat sini. Ye tak? Biasa orang masukkan cik tomato ni dalam masakan seperti tomyam, sup, ikan atau ayam sambal dan lain-lain. Even, ada orang guna tomato untuk buat sambal belacan jugak. 

Mungkin disebabkan rasa buah jingga ni yang masam-masam kan. Tapi, kalau korang nak tau ada orang menggunakan buah tomato untuk sihat dan cantik. Macam mana tu? Jom baca sampai habis.

Sebab apa cikla cakap tomato ni ada kemagikannya yang tersendiri? 

Bagi cikla, menggunakan bahan-bahan alami sememangnya sangat bagus sebab ia lebih selamat, semulajadi dan kita boleh apply di rumah je. Tak payah nak bersusah payah nak pergi spa. 

Buat sendiri je. Lebih jimat. Tomato jugak boleh dijadikan jus, selain ia dimakan terus bersama salad. Sedap kan? Rasa juicy je. Merecik gitu. 

Sebenarnya, ada banyak kebaikan tomato ni untuk kecantikkan dan kesihatan. Tengok, kita dapat 2 sekali manfaat menggunakan satu jenis bahan je.

Campuran 4 sudu jus tomato bersama sedikit air dan putih telur dikatakan dapat membantu mengecilkan liang  roma muka kita. Just sapukan aje campuran tersebut ke keseluruhan muka korang dan biarkan sekejap sebelum dicuci bersih dengan air suam. 

Kemagikan tomato bukan hanya untuk muka aje tau, untuk rambut pun ada. Korang ambil beberapa biji buah tomato segar, kemudian lenyekkan.

Lepas tu, sapukan hasil lenyekkan tu pada rambut korang atau keseluruhan kepala kemudian balut kepala korang dengan tuala. Biar dalam 15 hingga 20 minit gitu sebelum dicuci dengan air bersih. 

Kalau korang nakkan hasil yang baik, korang buatlah secara konsisten 2 atau 3 kali seminggu. Hasilnya, rambut korang akan sihat dan bersinar gitu. Lelaki pun boleh cuba petua ni tau.

Magiknya tomato untuk sihat dan cantik.
Magiknya tomato untuk sihat dan cantik. Sumber Google.

Korang yang kurang tidur biasanya mesti ada lingkaran hitam kat bawah mata tu kan. Sekali pandang dah macam mata panda pulak dah kan. Takpe, lepas ni dah tak payah nak pening dah macam mana nak hilangkan si mata panda tu. Guna tomato je. 

Caranya senang je. Korang hiriskan buah tomato, kemudian celupkan hirisan tersebut dalam yogurt asli. Lepas tu, korang letakkan hirisan tu pada mata korang.

Tapi, pastikan masa korang letak tu dalam posisi korang baring tau. Cara ni jugak dikatakan mampu melenyapkan lingkaran gelap tersebut sekaligus dapat 'merehatkan' mata.

Jadikan tomato sebagai snek. Bunyi macam menarik je kan. Tapi,  elok jugak. Dari pada korang amik makanan yang kurang berkhasiat tu, lebih baik korang amalkan makan tomato ni terutama masa korang lapar. 

Kalau korang nak tau, dengan memakan tomato setiap hari akan memberi nutrisi dan air yang bagus untuk kesihatan kulit sekaligus turut menjaga kesihatan 'dalaman' kita.

Jom  jadikan tomato teman baik kita demi mendapatkan kecantikan dan kesihatan yang didamkan.

Selamat memakan tomato ye. 

Sumber Ruangan Pesona, Kosmo.

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments

  1. dulu xsuka makan bila dah besar ni baru belajar makan tomato nak kulit cantik mulus..hihi
    tak pernah pula buat mask or jus, nanti kalau rajin nak try la cara cikLa ni :)

    ReplyDelete
  2. tepek kat muka okay.. makan kenot telaaaan.. hehe..

    ReplyDelete
  3. Kak Sue pun suka makan tomato, banyak kelebihan juga ya buah tomato nie.. boleh cuba nanti 😊

    ReplyDelete
  4. memang suka makan tomato...tapi letak kat muka tu belum lagi...

    ada yang kata blend kemudian bekukan jadi ais kemudian letak di muka...

    ReplyDelete