Guna putih telur untuk cantik?

By Cikla Shahril - April 19, 2017

Biasanya kita dengar orang guna putih telur untuk buat kek dan kuih kan? Betul tak? Tapi, mungkin ada yang tau dan ada jugak yang tak tau 'bahagian yang berwarna putih' ni kita boleh apply untuk cantik. 

Kalau orang dulu-dulu, mereka gunakan masker putih telur untuk mendapatkan kulit muka yang sihat dan cantik. Ada banyak kelebihan putih telur ni dalam menjaga kecantikkan diri. Nak tau? Jom baca sampai habis.

Ada orang mengalami masalah blackhead dan whitehead pada wajahnya. Kehadiran 'dua bersaudara' ni sememangnya mempengaruhi penampilan diri kita. Betul tak? 

Lepas tu kalau pergi spa pulak, ada yang cakap proses nak buang keduanya ni memang agak menyakitkan jugalah. Tapi, takpe. Kalau korang nak tau putih telur boleh membantu menghilangkan ni semua.

Guna putih telur untuk cantik?
Guna putih telur untuk cantik? Kredit Google.

Caranya senang je, korang ambil kapas muka lepas tu rendam dalam putih telur. Dah rendam tu, tempek pada muka yang ada blackhead dengan whitehead tu. Biar sampai kering. Dah kering, korang tarik kapas muka tu perlahan-lahan. Nanti korang akan nampak segala kotoran pada kapas. So, kulit lebih licin.

Kalau korang nak haluskan kulit pulak, just oleskan putih telur ke muka korang nipis-nipis je. Jangan tebal-tebal. Biarlah almost 20 minit, then bilas muka korang dengan air suam dulu, lepas tu air sejuk. 

Kalau nak kesan yang baik, buat 2 kali seminggu. Jangan tak percaya, kulit korang nanti akan nampak lebih halus dan tegang. Cubalah.

Tapi kan, kalau halus je tak best jugak kan. Kita mesti nak kulit muka kita cerah jugak kan. Betul tak? Orang cakap, cerah dan sekata. Tak berbelak-belak.

Selain itu,  kalau korang nak mencerahkan kulit pulak jom cuba petua ni. Gaul putih telur dengan yogurt asli, kemudian sapukan campuran tersebut pada muka dan leher. 

Hasilnya, kulit korang akan lebih cerah. Bagi orang yang mempunyai kulit berminyak jugak boleh gunakan putih telur untuk menyingkirkan minyak yang berlebihan pada muka, di samping akan menjadikan pori-pori lebih kecil. Hanya sapukan campuran putih  telur dengan perahan lemon pada muka.

Dengan putih telur jugak kita boleh merawat cik jerawat yang timbul. Sapukan aje putih telur pada muka dan biarkan dalam 20 minit gitu, lepas tu bilas dengan air suam. Masalah jerawat ni boleh diatasi dengan syarat korang rajin apply sampai jerawat hilang.

Apa yang penting, jerawat akan mengecut dan yang bestnya takde parut yang tinggal. Syoknya kan? Janji buat dengan konsisten. Kulit yang sihat adalah kulit yang sentiasa 'lembap'. Takpe, dengan putih telur pun boleh tau.
   
Guna putih telur untuk cantik?
Guna putih telur untuk cantik? Kredit Google. 

Just campuran putih  telur dengan avocado, lepas tu pakai kat muka macam korang pakai masker tu. Biarkan dalam 15 minit sebelum bilas dengan air sejuk. Kulit  akan jadi lembap dan masalah sunburn dapat diatasi.

Masalah lingkaran hitam di bawah mata pun boleh diatasi dengan putih telur jugak tau. Korang sapukan sedikit putih telur kat bawah mata korang sebelum korang letak hirisan timun. Biarkan kira-kira 15 minit sebelum korang bilas.

So, macam mana? Banyak rupanya faedah putih telur ni untuk  cantik kan? Apa yang penting, ia adalah selamat dan semulajadi gitu. Takde bahan kimia yang boleh bagi kesan sampingan pada muka.

Selamat mencuba!

Sumber Ruangan Sekilas Cantik.

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments

  1. pakai putih telur lepas tu kulit jadi tegang jeee hehe..

    ReplyDelete
  2. Dulu saya selalu buat untuk hilangkan blackhead di hidung. Memang berkesan.. Cuma kurang rajin nak apply. hehe

    ReplyDelete
  3. sy pernah tgok video farah dkukai tutorial guna putih telur utk cantik, kulit jd flwless gitu, tak pernah try..mcm geli pulak hahaa

    ReplyDelete
  4. Dulu2 time remaja, kulit mrs pip jerawat teruk,
    Guna byk krim anti jerawat, tp tak berkesan...
    Last2 putih telur jugaklah yg membantu, hehe.

    ReplyDelete