Berhati-hati dengan elektrik.

By Cikla Shahril - October 28, 2016

Tragedi kebakaran di HSA tempoh hari mengejutkan banyak pihak. Bukan niat nak menunding jari menyalahkan sesiapa, tapi apa yang penting kesedaran dan keprihatinan diri sendiri. Apa yang penting kita kena sentiasa beringat dan berhati-hati dengan elektrik. Macam api jugak. Bila kecik jadi kawan, bila besar jadi lawan. Salah langkah memang buruklah akibatnya.

Berhati-hati dengan elektrik.
Berhati-hati dengan elektrik. Sumber Facebook.

Kalau korang perasaanlah, biasanya di wad-wad sesetengah katil mesti ada 'kabel' untuk bekalan oksigen dan plug untuk kita cas handphone ataupun barangan elektrik. Sebenarnya, ia ada sangat bahaya kalau kedua-duanya digunakan secara serentak. Kita semua tau kot yang oksigen ni merupakan unsur yang mudah terbakar (mesti time korang sekolah ada belajar dalam subjek Sains) dan boleh menyebabkan letupan berlaku.

Kalau kita pasangkan peralatan elektrik berdekatan dengan sumber yang mudah terbakar dan meletup ni, gelombang elektrik serta haba yang terhasil boleh menyebabkan kebakaran bila bertindakbalas dengan oksigen. Manalah tau, sambungan oksigen tu longgar atau tercabut tapi kita tak perasan. So, berhati-hatilah bila melawat pesakit di hospital. Orang cakap malang tak berbau kan. Beringatlah sebelum kena. Just remind.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. Sebagai panduan dan ingatan kita semua.
    Tq.

    ReplyDelete
  2. Oo plug tu kt tk bleh guna eyh ? Igtkan ok je

    ReplyDelete