Suami dan isteri.

By Cikla Shahril - September 08, 2016

Orang cakap hidup berumahtangga ni memang banyak dugaannya. Lebih-lebih lagi saat menghadapi masa susah. 

Masa inilah kita nak tengok sejauh mana kesetiaan suami atau isteri itu mengharungi kesusahan bersama. Para suami memang diwajibkan mengasuh isteri dengan baik.

Apa yang penting adalah contoh dan tauladan yang perlu ditunjukkan oleh suami kepada isterinya. 

Rasullullah SAW menyifatkan wanita itu sebagai amanah Allah yang perlu dijaga dengan baik. Didiklah mereka dan sentiasalah bersikap baik terhadap mereka. 

Suami dan isteri.....
Suami dan isteri. Sumber Facebook.com

Sebagai seorang suami, kenalah ada sikap sabar dan lembut terutama ketika menasihati atau menegur isteri. Begitu jugak dengan isteri. Bila suami menegur, jangan mudah melenting

Terimalah teguran dengan hati terbuka dan bersangka baik. Nak pertahankan diri tak salah, tapi janganlah sampai kita jadi isteri yan derhaka dan nuysuz. Nauzubillah. 

Ada beberapa cara untuk suami kalau nak menegur atau menasihati isterinya. Jom baca ni, semoga ia boleh menjadi panduan kepada para suami khususnya.

  • Nasihatilah isteri secara bersendirian. Maknanya, kalau nak menegur tu janganlah di depan orang ramai, nak nak pula depan anak. Kadang-kadang budak-budak ni faham tau kalau ibu dan ayahnya ada 'krisis'. So, tengok masa, keadaan dan tempat jugak ye... 
  • Jangan ikut hati sangat. Walau macam mana pun, kita kena jaga 'air muka' pasangan kita jugak.. 
  • Jangan nak harap dengan sekali teguran isteri tu terus berubah. Maknanya, dari apa yang cikla faham, sentiasalah memberi teguran kepada isteri. Bukan apa, tak salah kot kalau kita sebagai suami selalu ingatkan isteri. Tapi, suami pulak, jangan awak tu ketua keluarga awak boleh buat suka hati. Jadilah seperti apa yang kita nasihatkan. 
  • Jangan pandai nasihat dan tegur isteri, tapi peel awak tu tak boleh blahh. Bak kata orang sekarang.

Suami dan isteri.....
Suami dan isteri. Sumber Facebook.com

Bagi cikla, tak kira suami atau isteri, memasing ada tanggungjawab. Rasanya isteri juga berhak menegur suami, tapi semuanya perlu ada batas. 

Sentiasa ingat akan status kita, sebab walaupun macam manapun, kita sebagai isteri kena taat dan hormat pada suami. 

Suami pulak, janganlah salah guna 'kuasa' yang diberikan dengan membabi buta. Gunalah kuasa itu dengan bijak. InshaAllah, rumahtangga akan harmoni dan bahagia. Semoga kita semua sentiasa diberkati olehNya... 

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments