Perkongsian Jumaat : Solat dan Mata.

By Cikla Shahril - July 22, 2016

Dah sampai setengah bulan Syawal rupanya. Cepatnya kan. Allahu. Oklah, ilmu ini adalah dari seorang hamba Allah, ilmu dari Tuan Guru Datuk Dr Harun Din. Semoga memberi manfaat kepada kita semua. In shaa Allah. Jom baca.

Kalau sakit kepala tu di bahagian depan kepala, ubatnya ialah tidur. Kalau sakit kepala tu di atas kepala, ubatnya makan atau minum (air kosong). Kalau sakit kepala tu di bahagian belakang kepala, tu tandanya kita stress dan kena release stress tu baru boleh ok.

Berikut merupakan rawatan untuk meningkatkan power of our eyes.

Perkongsian ni berguna dan penting untuk orang yang lemah matanya, dan juga org lain. Untuk pengetahuan korang,  otot mata menderita dari hari ke hari, sebab ia berfungsi hari hari. Lagipun, kalau kita bangun tidur, mata kita yang akan berfungsi dulu. Keadaan ini akan menyebabkan semakin hari mata akan semakin berkurangan power nya.

Jadi, untuk maintain power dan kekuatan mata kita, kita disarankan mengikut sunnah dalam solat,  iaitu dengan mengekalkan mata dalam keadaan terbuka semasa kita sujud, lebih mudah dengan melihat titik tengah di sejadah.

Semasa kita berdiri pula, fokuskan mata pada titik tengah di sejadah jugak. Kalau korang nak tau, perbuatan ini akan memberi kesan, iaitu bila kita fokus pada titik tengah tu masa kita rukuk, otot mata kita akan tekan anak mata kita untuk meningkatkan penglihatan dan bila kita bangun, otot tu relax.

Bila kita sujud pulak, otot mata akan menguncup sebab jarak di antara penglihatan kita dengan tempat sujud tu. Bila kita bangun, otot mata kita akan relax balik.

Solat dengan cara yang betul inilah akan membuatkan otot dan saraf mata kita bersenam. Kita boleh praktikkannya sebanyak 17 kali atau lebih kalau kita nak. Nabi Muhammad SAW juga selalu berpesan untuk membuka mata semasa kita sujud dan kita selalu tak tahu kenapa.

Sekarang, apa yang disarankan oleh baginda Rasullullah SAW sudah dibuktikan dari kajian saintis. Ternyata cara ni memang sangat bagus untuk meningkatkan kebolehan mata kita. SubhanaAllah, ada hikmah rupanya disebalik perbuatan kita membuka mata masa sujud ni.

Semoga bermanfaat. 

Sumber : Sharing from WhatsApp group.

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments