Madu dan kecantikan.

By Cikla Shahril - May 01, 2016

Aippp. Ni bukan 'madu' tu ye, tapi makanan sunnah yang sememangnya banyak khasiatnya. Tak dinafikan sejak dulu lagi, keajaiban madu memang tak boleh disangkal lagi. Ia bukan saja baik untuk kesihatan, malah turut digunakan dalam mendapatkan 'aura' cantik. 

Jom kita baca apakah kebaikan madu, lebih lebih lagi untuk kecantikan.

Dengan memakan satu sudu madu sehari secara konsisten ketika perut kosong dapat membantu beri tenaga kepada tubuh, di samping menaikkan seri wajah. Jangan guna sudu besi masa nak makan madu, tapi gunakanlah sudu plastik sebab ia dapat kekalkan khasiatnya.

Madu mengandungi antioksidan yang melindungi kulit dari infection, dan membantu menyembuhkan luka, di samping dapat mengatasi bintik hitam dan jerawat. 

Madu jugak boleh digunakan sebagai masker, dengan mengoleskan madu di wajah kemudian biarkan ia kering sebelum di cuci dengan air perahan limau nipis. 

Buat 2 kali seminggu, hasilnya wajah akan nampak lembap dan kemerahan. Cubalah.

Madu dikatakan dapat menentang radikal bebas dan bersifat antipenuaan. Minum madu bersama air perahan lemon atau madu bersama air suam untuk membuang toksin dalam badan. 

Ia turut dijadikan sebagai pembersih wajah sebab kandungan enzim dalam madu bila dicampur dengan air akan jadi cairan lembut yang boleh membersihkan kotoran dari dalam. 

Kesannya wajah akan jadi lembut dan tegang. Lagipun, ia merupakan pembersih wajah semulajadi yang selamat dan berkesan.

Madu dan kecantikan.
Madu dan kecantikan. Kredit Google. 

Untuk mengecutkan jerawat sekaligus menghilangkan parutnya, hanya sapu madu pada bahagian bermasalah, biarkan kering sebelum dibilas dengan air suam. 

Hasilnya pasti memuaskan hati. Korang jugak boleh berendam dalam tab mandi yang diletakkan madu, susu dan air mawar untuk mendapatkan kulit badan yang halus dan cerah, di samping dapat meredakan tekanan jugak.

Bagi yang ada masalah bibir hitam dan gelap, sapukan aje madu pada bibir setiap malam sebelum tidur. Biarkan ia kering sendiri sebelum dicuci dengan air suam keesokkan harinya lepas bangun tidur.

Bagi cikla, apa yang penting madu merupakan bahan semulajadi yang selamat dan dah pasti tak akan mendatangkan apa apa kemudaratan pada kita.

Malah, ia akan berikan kita hasil yang memang kita tak sangka-sangka.

Sumber : Ruangan Tips Cantik.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments