Jadikan ibu sebagai sahabat.

By Cikla Shahril - May 14, 2016

Sebenarnya, ikatan dan hubungan istimewa antara ibu dan anak memang sudah 'terjalin utuh' sejak dari dalam kandungan lagi. Pengorbanan si ibu *jugak ayah tak mungkin dapat dibalas dengan wang ringgit sekapal pun, dan sebab tu si anak wajib untuk berbuat baik kepada kedua ibu dan ayahnya. 

Tapi, bila si anak semakin meningkat dewasa, ada sesetengah anak yang berada 'begitu jauh' dengan ibunya. Lebih-lebih lagi kalau si anak sudah mendirikan rumah tangga dan mempunyai kehidupan sendiri. 

Selalunya anak perempuan yang lebih dapat dengan ibu, mungkin sebab mereka mempunyai sikap dan sifat yang hampir sama, tapi tak dinafikan ada jugak anak lelaki yang lebih akrab dengan ibunya sampai digelar anak emak. Betul? 

Jom cikla nak kongsi beberapa tips macam mana kita nak 'bersahabat' dengan ibu kita.

Komunikasi penting dalam semua hubungan, begitu jugak kalau dengan ibu kita. Memang tak dinafikan, kadang-kadang mesti berlaku perselisihan faham dengan ibu kita kan, tapi itu kejap je. 

Mana boleh nak 'gaduh' lama-lama dengan ibu kan, sebab dari kecik lagi dialah tempat kita menumpang kasih dan bermanja. 

Kalau balik kampung, mesti masakan ibu kita yang kita cari-cari. Masaklah apa pun, even telur mata kerbau pun, mesti makan sampai dua pinggan punyalah. Betul kan? Hahaha. 

Tak dinafikan, manusia ni macam-macam ragam dan perangai. So, si anak dan ibu mestilah saling menerima akan kekurangan dan kelebihan yang ada pada diri masing-masing untuk wujudkan keserasian. 

Bersikap terbuka pada sesetengah perkara, asalkan ia akan mendatangkan kebaikan pada semua. Sikap bertolak ansur jugak penting supaya hubungan keduanya tak terlalu 'tegang', tapi sebaliknya jadi lebih tenang dan harmoni sekaligus merapatkan hubungan keduanya.

Si anak memang wajib menghormati ibunya. Walaupun, kadang-kadang pergaulan antara ibu dan anak 'macam kawan kawan', tapi si anak tidak boleh melayan ibunya macam dia melayan kawan-kawannya, seperti meninggikan suara, menggunakan bahasa kesat dan kasar, sebab dalam tak sedar semua perbuatan itu akan mengguris hati ibu kita.

Ibu juga sebaiknya turut menghormati persahabatan anak dengan kawan-kawannya yang lain. Hargailah ibu kita dan setiap apa yang dilakukannya walaupun kecil, sebab 'penerimaan' yang sedikit itu kadang-kadang dapat menggembirakan hati tuanya.

Jadikan ibu sebagai sahabat.
Jadikan ibu sebagai sahabat. Image credited to google.

Seperti yang kita tahu, pada bulan Mei setiap tahun kebanyakan orang akan menyambut hari ibu. Tapi, bagi cikla, hari ibu adalah setiap masa sebab kita memang diwajibkan melaksanakan tanggunjawab kita kepada mereka setiap masa. 

Tak perlulah nak tunggu hari-hari tertentu baru kita nak 'menggembirakan' mereka. Sebab, ada macam-macam cara sebenarnya kita boleh menyenangkan hati ibu kita. 

Paling tak pun, masaklah makanan kegemaran mereka, itu pun dan cukup buat mereka happy dan senyum sampai ke telinga. Tak percaya? Cubalah buat. 

Kalau ada budget lebih, apa salahnya kan bawak mereka pergi bercuti, jalan-jalan makan angin. Dah tentu mereka gembira. Sayangilah mereka sementara mereka masih ada.

Sumber : Ruangan Gen.Y, Harian Metro. 

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. Kalau sayang ikat rasa sayang itu dengan doa..in sya Allah erat kasih sayang ibu dan anak...ayah dan anak akan sentiasa mekar.

    ReplyDelete
  2. Hari ibu adalah hari-hari. Betul tu cikla :)

    Sekarang, siqah ada mama tiri dan mak mentua untuk menumpang kasih :)

    Al Fatihah untuk arwah mak siqah..

    ReplyDelete