Tips menjaga keharmonian rumah tangga.

By Cikla Shahril - April 24, 2016

Orang cakap, 'sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri.' Kadang-kadang mesti ada perselisihan pendapat kan? Tipulah kalau nak cakap 'cool' aje kan, mesti ada 'hot' nya sikit kadang-kadang. Betul tak? 

Tapi, kalau konflik yang timbul kenalah selesaikan cepat-cepat, jangan biar lama-lama. Takut nanti melarat jadi makin parah. 

Lagipun, orang cakap kalau kita bina rumahtangga tu mesti kita nak sampai ke akhir hayat, sampai ke syurga kata orang sekarang. 

Seharusnya suasana 'indah' masa bercinta mestilah dikekalkan sampai kita berumahtangga. Jangan masa bercinta je indah, bila kawin dah tak indah dah. Tak naklah macam tu kan. 

Lepas tu, amik langkah pendek akal dengan bercerai. Nanti yang jadi mangsa anak-anak. Kesian kat mereka. 

Bagi cikla, bukan saja suami, isteri pun kena berusaha menjaga hubungan ni. Pendek kata, dua-dua ada tanggungjawab untuk jaga hubungan.

Tips menjaga keharmonian rumah tangga.
Tips menjaga keharmonian rumah tangga. Image credited to google.

Menjaga hubungan dengan Allah; ini adalah perkara utama yang kita kena jaga. Si suami ajaklah isteri solat berjemaah dan ajarlah isteri tentang adab-adab sungguhpun isteri sudah mengetahuinya. 

Memang dah jadi tanggungjawab suami membimbing isteri dan isteri hendaklah menurut apa yang suami ajarkan.

Jagalah aib masing-masing, tak kira suami atau isteri. Bukan tak boleh nak berfikiran terbuka, tapi semuanya ada batasnya. Ini tak, semua nak dikongsi sampaikan aib suami isteri pun tak reti nak jaga. 

Konon-konon nak dapatkan pendapat orang lain, sudahnya kesan buruk jugak yang didapatnya. So, beringatlah.

Zaman sekarang ni memang boleh dikatakan zaman viral. So, elakkanlah mem'viral' kan masalah suami isteri di media sosial. 

Memang tak dinafikan banyak group atau portal yang mungkin dijadikan tempat untuk berkongsi masalah, tapi kena ingat jugak itu semua ada baik dan buruknya. 

Kata orang bukan kasi settle masalah, lagi menambah masalah adalah.

Ada sesetengah orang suka kongsi 'kebaikan' suami di media sosial. Bukan tak boleh, tapi macam cikla cakap, semuanya kena ada had. 

Siapa yang tak bangga dan rasa bertuah mempunyai suami yang baik dan rajin menolong tapi dengan berkongsi tu semua kat media sosial, ia sebenarnya akan mengundang masalah lain.

Manalah tau, kot-kot ada wanita lain yang berminat untuk berkenalan dengan suami *disebabkan kebaikan suami yang dikongsikan lepas tu dia pun hantarlah private message kat suami. 

Bukan nak fikir yang buruk, tapi itu lebih baik kan sebelum nasi menjadi bubur, baik cegah dahulu. *remind to me too.

Si suami pulak, ringan-ringankanlah tulang awak tu tolong isteri buat kerja rumah tak kiralah isteri tu berkerja atau suri rumah tangga. 

Rasa sejuk je hati isteri kalau suaminya ringan tulang bantu dia. Nak-nak pulak isteri yang berkerja, kerja pejabat lagi. Lepas tu balik rumah, nak urus rumah lagi. Layan kerenah anak kecil lagi. Si suami pulak, balik kerja rileks je depan tv sambil main facebook. 

Isteri tunggang langgang kat dapur. So, tolong prihatin dan kesian kat isteri tu tau. Tolonglah apa yang patut.

Si isteri pulak, kalau suami tu rajin tolong janganlah kritik atau komen hasil kerja suami tu. 

Contohnya, tak puas hati dengan cara suami melipat kain atau sidai kain. Kalau nak tegur pun, tegurlah dengan baik atau dalam nada bergurau. Takdelah suami tu sentap, lepas tu dah merajuk tak nak tolong lagi dah. 

Lebih sadis lagi, si isteri siap share kat laman sosial. Memang tak eloklah macam tu.

Isteri, utamakanlah kewajian kita terhadap suami. Tugas isteri menjaga keperluan suami, jaga makan minum, pakai dan lain-lain. 

Jangan asyik menghadap laptop atau phone je, sampai suami dan anak terabai. Jangan lupa ucapkan terima kasih pada pasangan. Kata kata keramat tu. Ucapkanlah. 

Walaupun dia hanya membantu sikit je. Bukan susah pun kan. Ucapan ni akan menjadikan suami atau isteri rasa lebih dihargai dan disayangi. Puji, ini pun satu amalan yang bagus.

Si suami, apa salahnya puji masakan isteri. Dah tentu berbunga-bunga je hati isteri dengar kan. 

Begitu juga dengan isteri, pujilah suami kita dengan kata yang elok. Jangan sampai orang lain yang puji, nanti lain pulak tanggapannya kan.

Peluk dan cium pasangan. Ini memang magis tau, sebab ada kajian mengatakan dengan memeluk pasangan akan dapat mengurangksn stress. Betul ke? Nak tau, buatlah. 

Kalau korang nak tau, pelukan yang dibuat sebelum tidur selama 10 minit (tanpa diteruskan dengan hubungan intim) akan melepaskan semua rasa negatif yang tersimpan dalam hati sepanjang hari. Semuanya akan 'terbebas' dengan hanya satu pelukan.

Bagi cikla, memang pelukan sangat diperlukan dalam hubungan suami isteri jangan ingat pelukan itu intro nak mulakan hubungan intim, tapi ia juga melibatkan hubungan 'perasaan' dan emosi antara pasangan. 

Sumber : Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. No 3 dan 4 tu perlu diutamakan dan diambil berat, tambah lagi dalam zaman teknologi dan viral camni. Huhu. Hope kita tak tersilap langkah..

    ReplyDelete
  2. Thanks CikLa.. nanti dah kahwin boleh amalkan tips2 ni..hehe

    ReplyDelete