Ibu garang, anak jadi ORANG ke?

By Cikla Shahril - April 21, 2016

Cikla nak tanya ibu-ibu kat luar sana, korang garang tak dengan anak-anak korang? Ke korang garang ikut time, kadang garang kadang biasa aje. 

Kalau cikla, cikla mengaku memang cikla agak garang dengan anak-anak. Sebab bagi cikla, cabaran mendidik anak-anak di zaman sekarang ni memang memerlukan kekuatan fizikal, mental dan emosi yang utuh. So, ibu kena garang. Hehe.

Korang tengok ajelah berita or cerita membuli kawan di sekolah, pukul kawan, dan macam-macam lagi. 

Kadang-kadang apa yang mereka buat tu tak terlintas di fikiran kita dan macam tak padan je dengan usia mereka. Orang cakap, kecik-kecik lagi dah pandai buli-buli. Ishhh.

Sebenarnya istilah garang tu subjektif kot. Mungkin istilah yang lebih sesuai tegas. Ibu yang tegas dalam mendidik anak mungkin akan menjadikan anak-anak lebih mendengar kata. Ayah walaupun garang dan tegas lebih 'senyap' dari ibu. 

Tapi, bila sekali si ayah 'berbunyi' memang habislah. Kalau ibu, garang tegas disertai dengan mulut yang bising memang dah menjadi kemestian. Bising-bising garang-garang pun, tapi tak sampai hati. Betul tak? 

Orang cakap kalau ibu ayahnya suka tinggikan suara kat anak, itu tak elok. Ye ke? Tapi, rasanya macam ada betulnya sebab apa yang cikla tengok *terutamanya anak anak ciklalah mereka akan jadi lebih tak dengar kata. Hati kering orang cakap. Kita tengok dia macam dah lali dengan 'kemarahan' kita kalau selalu sangat kita meninggikan suara.

Memanglah tak boleh nak nafikan kadang-kadang kita 'tertinggikan' suara pada anak-anak, nak-nak pulak kalau mereka buat perangai wrong timing. Kita dah la penat balik keje *terutama parents yang berkerjalah tengok rumah sepah-sepah dengan mainan, siapa yang tak marah kan. 

Cikla yang housewife ni pun pun kadang-kadang terlajak marah kat anak-anak sebab rumah sepah dengan mainan. Kalau time cuti sekolah jangan ceritanya. Memang dah macam tongkang pecah. Huhu.

Ibu garang, anak jadi 'orang' ke??
Cara didikan ibu garang supaya anak jadi 'orang' - Image credited to facebook.com. 

Cuba korang tengok dalam gambar kat atas tu. Itu adalah cara-cara macam mana seorang ibu yang 'garang' mendidik anak supaya menjadi 'orang'. Kalau yang suruh anak tidur awal tu cikla memang ajar anak-anak cikla supaya tidur awal nak-nak pulak kalau time sekolah. 

Memang cikla didik mereka macam tu, walaupun diaorang baru bersekolah tadika. Bukan apa, esok-esok kalau dah sekolah kebangsaan, mereka dah biasa tidur awal dan senang nak bangun pagi. 

Cikla jugak ajar mereka supaya selalu mengaku salah *kalau mereka ada buat salahlah supaya bila besar nanti mereka takdelah keras kepala dan ego, serta mudah meminta maaf atas kesalahan yang dibuat.

Pengawalan gajet dan tv pada anak-anak pun ok jugak. Kalau rancangan apa yang mereka tengok. Kadang-kadang rancangan kartun tu ada jugak unsur-unsur buli dan mengghairahkan. *tengok upin ipin je la selamat. Hehe. Budak-budak, biasalah cepat terpengaruh dan ingat apa yang mereka dengar dan lihat. Nauzubillah.

Elok sebenarnya kalau kita dah mula ajar anak-anak solat. Belikan mereka telekung, songkok dan sejadah, supaya mereka kenal makna solat itu walaupun pada peringkat awal. Sebaiknya kalau kita solat, ajak mereka sekali solat ikut kita. 

Tak kisahlah mereka tak pandai lagi membaca bacaan dalam solat, tapi sekurang-kurangnya mereka dah familiar dengan semua langkah-langkah dan pergerakan dalam solat. Pendedahan awal kata orang!

Walau apapun, orang cakap anak-anak ibarat kain putih. Kitalah sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab memberi 'corak' pada mereka. 

Memanglah ada orang cakap, "ala mak ayah dia sekolahkan dia sekolah tinggi lagi, tapi masih lagi berperangai macam tu. " Itu adalah cabaran untuk ibu ayah sebenarnya. Menggalas tanggungjawab yang berat dalam mendidik anak-anak.

Semoga kita semua akan menjadi ibu bapa yang berjaya mendidik anak-anak supaya menjadi 'orang' bila mereka dewasa kelak. 

Jangan lupa berdoa kepada Allah supaya dikurniakan kepada kita anak yang soleh dan solehah dan dikuatkan hati dan iman kita dalam mendidik zuriat keturunan kita supaya mereka menjadi kebanggaan bila mereka dewasa kelak.

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments

  1. betul, mak timm sangatlah grang..timm nma je anak bongsu, tapi selalu kena..hehe..

    ReplyDelete