Awak suka membaca? Baguslah!

By Cikla Shahril - March 10, 2016

Siapa kat sini love to reading? Hand's up please! Hehe. kalau korang suka membaca, memang bagus sangat sangat tau tabiat tu. Lagipun, masa sekolah sekolah dulu kan kita selalu dengar orang cakap, "membaca jambatan ilmu." Haaa, betullah tu.

Awak suka membaca? Baguslah!
Awak suka membaca? Baguslah! Sumber Google.

Sebenarnya,  kalau korang nak tau dengan membaca kita boleh menguatkan daya ingatan kita. Haaa? Tak tau? Ni lah cikla nak bagitau. 

Dengan membaca, kita dapat melatih otak kita untuk mengingati apa yang kita baca. Ia pasti susah untuk kita mengingati isi pembacaan kita kalau tidak kita melatih minda.

So, kalau tak minda kita akan jadi malas dan tepu forever and ever, hehe.

Lagi banyak bahan yang kita baca, lagi banyak ilmu yang kita dapat. Selain ia dapat menambah ilmu di dada, membaca jugak akan menjadikan kita lebih berkeyakinan diri dan berani.  

Contohnya, dengan membaca mengenai pengalaman orang lain, ia akan memberi kita idea dan seterusnya menjadikan pengalaman mereka sebagai pengajaran tak kira pengalaman manis atau sebaliknya.

Membaca jugak dapat menjadikan diri lebih berdisiplin sebab ada sesetengah orang akan menjadikan aktiviti membaca sebagai rutin harian mereka. 

Paling tak pun, mereka akan memperuntukkan sekurang-kurangnya 1-2 jam untuk membaca. Ini akan membentuk disiplin diri mereka supaya mematuhi jadual yang ditetapkan.

Awak suka membaca? Baguslah! Sumber Google.
Awak suka membaca? Baguslah! Sumber Google.

Jadi, jom kita jadikan amalan membaca ni sebagai salah satu aktiviti wajib kita. Tak kiralah apa bentuk bahan bacaan pun, asalkan apa yang kita baca itu akan memberi kita ilmu dan pengetahuan untuk diri kita. Insha'Allah. 

Sumber : Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. Yeah!! Saya suka membaca..

    ReplyDelete
  2. betul tu. membaca ni perlu dijadikan satu amalan..daripada buang masa lebih baik isi masa lapang dengan membaca.. saya pun suka membaca..hihi..

    ReplyDelete
  3. saya pun suka membaca..
    baca blog... :)

    ReplyDelete