Wajarkah berhati kering?

By Cikla Shahril - October 08, 2015

Menjadi orang yang hati kering kering memang susah kot. Nak-nak pulak kita ni jenis orang yang memang hati selembut sutera, hehe. Persoalannya sekarang, boleh ke kita jadi seorang yang berhati kering? Sanggupkah kita? 

Sebelum tu, apa sebenarnya maksud hati kering ni ye? Cikla ada jugak google nak cari maksudnya, rupanya ramai jugak blogger dah up entri pasal ni.  

Rujuk sini untuk mengetahui maksud sebenarnya hati kering.

Wajarkah berhati kering?
Wajarkah berhati kering? Sumber Google.

Ermmm, takde belas kasihan. Wah, macam kejam je maknanya. "Walau apapun yang terjadi dia tetap tenang sebab dia kering hati." Sama juga maknanya dengan hati kering. Tabah, tenang, dan macam tak berlaku apa-apa. Ada ke manusia macam tu? Kalau dalam drama or filem mungkin ada, tapi realiti ada ke?

Wajar ke kita bersikap hati kering? Pada cikla tak patut kot. Sebab, kita kena ada sikap belas kasihan pada orang lain, nak-nak pulak orang yang berada dalam kesusahan. 

Sebab, sebagai manusia kita tak kan boleh hidup seorang diri. Kita mesti kena bergantung pada orang lain. 

Mungkin nanti kita perlukan pertolongan orang lain, dan begitu jugak orang lain yang mungkin perlukan pertolongan kita. Kita tak boleh selfish, sebab memang tak boleh punya.

Apa yang penting kalau nak ber"hati kering" pun, patut-patutlah. Biarlah kena pada tempatnya tau. Mungkin ada sesetengah situasi yang memerlukan kita bersikap demikian.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments