Bayi dan senyuman.

By Cikla Shahril - February 13, 2015

"Senyum. Tak perlu kata apa-apa. " Rasanya banyak lagu yang cerita pasal senyum kan? Senyum. Bukan susah pun kan. Lagipun orang kata senyum itu kan sedekah. Tapi, janganlah senyum tak kena tempat pulak. Nanti tak pasal-pasal orang ingat kita ni. Jim ya lam alif lak. Hehehe.

Sebenarnya, cikla nak share macam mana kita nak tengok perkembangan si manja kita dengan senyuman. Kadang-kadang kita tengok baby yang baru lahir pun boleh tersenyum. Bagi cikla tahap perkembangan sejak mula baby dilahirkan sehingga dia besar bukan sekadar baby mula mengiring, meniarap, merangkak, duduk, berdiri dan berjalan. Dengan senyuman gak kita boleh pantau perkembangannya sebab ia merupakan senyumam refleks yang boleh dikatakan senyuman yang sebenarnya. Bukan senyum pura-pura. Hehehe.

Bayi dan senyuman.
Bayi dan senyuman.

Merujuk kepada artikel "untukmu mama dari Majalah Wanita edisi Feb 2015", senyuman baby boleh dikategorikan kepada:

0 - 1 bulan : senyum baby newborn takde kaitan dengan emosinya sebab senyuman itu spontan. Contohnya macam baby cikla, kadang-kadang tetiba je dia tersenyum walaupun tengah tidur. Orang tua-tua kata dia senyum dengan sahabatnya. Waallahualam. Itu cikla tak pastilah betul atau tidak. Biasalah orang lama memang banyak petuanya kan? Baby juga boleh tiba-tiba tersenyum masa dia mengantuk atau masa dia sedang melewati tahap tidur. REM (Rapid Eye Movement).

6 - 12 minggu : baby akan selalu tersenyum kalau terbangun dari tidur yang mana dia akan beri respons (secara berperingkat) pada rangsangan disekelilingnya. Contohnya, respons terhadap suara ibu/ayahnya. Then, baby akan respons pada rangsangan bunyi dan visual yang datang bersamaan. Jangan risau kalau baby hanya senyum pada umur seawal 12 minggu sebab normal je tu.

3 - 4 bulan : baby dah mampu tersenyum. Tapi jangan pulak paksa baby senyum sebab dia akan senyum ikut moodnya. Baby juga mampu beri respons interaksi dihadapannya. Contohnya, macam baby cikla sekarang ni dah nak masuk 5 bulan, kalau kita agah-agah dia, memang asyik ketawa je. Kalau kita geletek dia, lagilah terkekeh-kekeh gelaknya.

4 - 6 bulan : pada usia ini, baby boleh tersenyum tapi kemudian dia berpaling. Ibu-ibu sekalian janganlah pelik pulak ye sebab baby sedang belajar dan melatih kemampuannya mengatur emosi daripada kegembiraan. Biarkan aje, sebab nanti masa baby kembali melihat kita dia akan tersenyum lagi.

8 - 12 bulan : baby akan menunjukkan macam-macam ekspresi masa senyum. Malah, baby akan ketawa yang lengkap dengan suara. Senyumannya akan menjadi respon daripada dia dan menjadi salah satu cara baby berkomunikasi dengan orang disekelilingnya.

Kesimpulannya, cikla nak ingatkan kalau sudah 3 bulan baby masih belum boleh tersenyum, better bawak pergi jumpa doktor sebab takut baby mengalami kelainan pada saraf pusat otaknya.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada ibu-ibu yang baru menimang cahaya mata khususnya. Tak salah berkongsi ilmu kan? 

Sharing is loving.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments